Algemene voorwaarden voor de uitvoering van schoonmaakwerkzaamheden
Artikel 1. Definities
1.1. In deze algemene voorwaarden worden de met een beginhoofdletter geschreven begrippen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven of uit de context anders blijkt:
Altijdschoon: de gebruiker van deze algemene voorwaarden: Altijdschoon B.V. gevestigd aan Koninginnegracht 10 te Den Haag, ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 97460737;
Locatie: de locatie waar Altijdschoon in opdracht van de Opdrachtgever werkzaamheden uitvoert of dient uit te voeren;
Opdrachtgever: de rechtspersoon, de organisatie, de Vereniging van Eigenaren of de natuurlijke persoon die handelt in de uitoefening van zijn beroep of zijn bedrijf die met Altijdschoon een Overeenkomst is aangegaan of wenst aan te gaan;
Overeenkomst: de overeenkomst tussen Partijen;
Partijen: Altijdschoon en de Opdrachtgever;
Schriftelijk: schriftelijk of via de e-mail;
Toegangsmiddel: de sleutel, toegangspas of toegangscode van de Locatie.
1.2. Tenzij uit de context anders blijkt, verwijzen gedefinieerde begrippen in het enkelvoud tevens naar het meervoud.
Artikel 2. Algemeen
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes van Altijdschoon, op alle Overeenkomsten en op alle overige rechtshandelingen tussen Partijen.
2.2. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn enkel geldig indien deze uitdrukkelijk Schriftelijk met Altijdschoon zijn overeengekomen.
2.3. De toepasselijkheid van eventuele (inkoop)voorwaarden van de Opdrachtgever wordt van de hand gewezen, tenzij Altijdschoon uitdrukkelijk Schriftelijk akkoord is gegaan met de toepasselijkheid van de (inkoop)voorwaarden van de Opdrachtgever.
2.4. Indien Altijdschoon Schriftelijk akkoord is gegaan met de toepasselijkheid van de (inkoop)voorwaarden van de Opdrachtgever, dan zijn de (inkoop)voorwaarden van de Opdrachtgever van toepassing naast deze algemene voorwaarden van Altijdschoon.
2.5. Indien in een dergelijk geval in de (inkoop)voorwaarden van de Opdrachtgever en in deze algemene voorwaarden van Altijdschoon een afwijkende of tegenstrijdige bepaling staat, dan prevaleert de bepaling opgenomen in deze algemene voorwaarden van Altijdschoon.
2.6. Indien deze algemene voorwaarden eenmaal van toepassing zijn geweest op een Overeenkomst, dan wordt de Opdrachtgever geacht bij voorbaat te hebben ingestemd met de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden op nadien tot stand gekomen Overeenkomsten.
2.7. Indien na de eerste Overeenkomst aan Altijdschoon een vervolgopdracht is verstrekt of nogmaals een Overeenkomst tot stand is gekomen, dan is er sprake van een bestendige handelsrelatie tussen Partijen.
2.8. Derhalve is het niet noodzakelijk dat Altijdschoon telkens opnieuw verwijst naar de algemene voorwaarden dan wel de algemene voorwaarden telkens opnieuw ter hand stelt om deze op opvolgende Overeenkomsten van toepassing te laten zijn.
2.9. Indien een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing.
2.10. De nietige of vernietigde bepalingen zullen door Altijdschoon vervangen worden, waarbij voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling(en) in acht wordt genomen.
2.11. Indien Altijdschoon niet steeds strikte naleving van deze algemene voorwaarden verlangt, dan betekent dat niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn of dat Altijdschoon in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze algemene voorwaarden te verlangen.
Artikel 3. Wijzigen van deze algemene voorwaarden
3.1. Altijdschoon heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen en de gewijzigde algemene voorwaarden op de bestaande Overeenkomst van toepassing te verklaren.
3.2. De Opdrachtgever wordt Schriftelijk minimaal 1 maand voorafgaand aan de inwerkingtreding van de gewijzigde algemene voorwaarden in kennis gesteld en van de datum van inwerkingtreding.
3.3. Indien de Opdrachtgever zich niet kan vinden in de gewijzigde algemene voorwaarden, dan heeft de Opdrachtgever het recht de Overeenkomst op te zeggen.
3.4. Een dergelijke opzegging dient Schriftelijk te geschieden en binnen 3 weken nadat de Opdrachtgever in kennis is gesteld van de gewijzigde algemene voorwaarden.
3.5. Indien de Opdrachtgever niet overeenkomstig artikel 3.3 de Overeenkomst opzegt, dan wordt de Opdrachtgever geacht akkoord te zijn gegaan met de gewijzigde algemene voorwaarden.
Artikel 4. Aanbod
4.1. Iedere offerte van Altijdschoon is vrijblijvend.
4.2. De offerte is geldig gedurende een termijn van 30 dagen na de offertedatum.
4.3. Indien de Opdrachtgever akkoord gaat met de offerte na de geldigheidsduur van de offerte en de tarieven zijn gewijzigd, dan komt de Overeenkomst niet tot stand en stuurt Altijdschoon de Opdrachtgever een nieuwe offerte.
4.4. Kennelijke vergissingen of fouten, zoals schrijffouten, in e-mailberichten of offertes binden Altijdschoon niet.
4.5. Vermelde tarieven gelden niet automatisch voor toekomstige Overeenkomsten.
Artikel 5. Totstandkoming van de Overeenkomst en wijzigingen
5.1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Partijen het contract hebben ondertekend.
5.2. Wijzigingen in de uit te voeren werkzaamheden en overige wijzigingen in de afspraken, zoals wijziging van het aantal uren, de frequentie of de Locatie, dienen Schriftelijk tussen Partijen te worden overeengekomen.
5.3. Indien de Opdrachtgever andere en/of aanvullende werkzaamheden uitgevoerd wenst te hebben, dan dient de Opdrachtgever daarvoor contact op te nemen met de contactpersoon van Altijdschoon.
5.4. Opdrachten tot andere en/of extra werkzaamheden dienen niet direct aan een schoonmaker die op de Locatie aanwezig is te worden verleend.
5.5. Een afspraak die de Opdrachtgever met een schoonmaker maakt is niet bindend voor Altijdschoon.
Artikel 6. Looptijd, verlenging, opzegging en tussentijdse beëindiging
6.1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor 1 jaar. Na het verstrijken van de looptijd wordt de Overeenkomst telkens automatisch met 1 jaar verlengd, tenzij de Overeenkomst overeenkomstig artikel 6.2 is opgezegd.
6.2. Ieder der Partijen kan deze Overeenkomst tegen het einde van de looptijd opzeggen.
6.3. Een dergelijke opzegging dient Schriftelijk te geschieden en met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.
6.4. De Opdrachtgever kan de Overeenkomst niet kosteloos tussentijds opzeggen. Indien de Opdrachtgever de Overeenkomst tussentijds beëindigt/opzegt, dan blijft de Opdrachtgever de maandelijkse vergoeding verschuldigd tot het einde van de initiële looptijd van de Overeenkomst.
6.5. Artikel 6.3 laatste zin is niet van toepassing indien Partijen een proefperiode zijn overeengekomen en de Opdrachtgever de Overeenkomst opzegt tijdens de proefperiode.
6.6. Indien Partijen een proefperiode zijn overeengekomen en de Overeenkomst eindigt gedurende de proefperiode, dan wordt het overeengekomen maandbedrag naar verhouding van de looptijd van de Overeenkomst aan de Opdrachtgever in rekening gebracht.
6.7. Daarnaast worden alle gebruikte schoonmaakmiddelen en verbruikte materialen aan de Opdrachtgever in rekening gebracht.
Artikel 7. Uitvoering van de Overeenkomst
7.1. Altijdschoon zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
7.2. Altijdschoon heeft het recht bij de uitvoering van de Overeenkomst derden in te schakelen zonder de Opdrachtgever daarvan in kennis te stellen.
7.3. Altijdschoon bepaalt de apparatuur en de (schoonmaak)middelen waarmee Altijdschoon de werkzaamheden uitvoert.
Artikel 8. Uitvoeringstermijn
8.1. Opgave van een uitvoeringstermijn geschiedt altijd bij benadering. Een vermelde uitvoeringstermijn kan niet worden aangemerkt als een fatale termijn.
8.2. In het geval dat een met de Opdrachtgever overeengekomen uitvoeringstermijn wordt overschreden ten gevolge van een gebeurtenis die buiten de macht van Altijdschoon ligt en niet aan zijn doen en/of laten kan worden toegeschreven, zoals o.a. omschreven in artikel 16, dan wordt deze termijn automatisch verlengd met de periode dat zij ten gevolge van een dergelijke gebeurtenis werd overschreden.
8.3. Indien Partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, dan kan het tijdstip van voltooiing van de werkzaamheden daardoor worden beïnvloed.
Artikel 9. Verantwoordelijkheden van de Opdrachtgever
9.1. De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens en ruimtes waarvan Altijdschoon kenbaar maakt dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de Opdrachtgever behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig aan Altijdschoon worden verstrekt of ter beschikking worden gesteld.
9.2. De Opdrachtgever is gehouden Altijdschoon te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst van belang kunnen zijn.
9.3. De Opdrachtgever dient er tijdig voor zorg te dragen dat:
- de Locatie op het overeengekomen tijdstip toegankelijk is voor Altijdschoon om de werkzaamheden uit te voeren;
- op de Locatie de nodige faciliteiten aanwezig zijn, zoals water en elektriciteit;
- Altijdschoon voldoende ruimte heeft om de werkzaamheden uit te voeren;
- Altijdschoon beschikt over alle gegevens over de Locatie die voor Altijdschoon relevant zijn of kunnen zijn i.v.m. het uitvoeren van de werkzaamheden;
- Altijdschoon op de Locatie de werkzaamheden ongestoord kan uitvoeren.
9.4. Indien de Opdrachtgever niet, niet tijdig of niet volledig aan zijn verplichtingen jegens Altijdschoon heeft voldaan, handelt in strijd met wet- of regelgeving of onrechtmatig jegens Altijdschoon handelt, dan heeft Altijdschoon het recht de kosten en/of schades die daaruit voortvloeien aan de Opdrachtgever in rekening te brengen en heeft Altijdschoon het recht zijn werkzaamheden op te schorten.
Artikel 10. Tarieven en tariefwijziging
10.1. Alle vermelde tarieven zijn exclusief btw.
10.2. Altijdschoon heeft het recht van tijd tot tijd en in ieder geval jaarlijks zijn tarieven aan te passen, bijvoorbeeld op basis van inflatie en/of wijzigingen in de CAO, en het aangepaste tarief op de bestaande Overeenkomst van toepassing te verklaren.
10.3. De Opdrachtgever wordt Schriftelijk en minimaal 1 maand voor de inwerkingtreding van de nieuwe tarieven in kennis gesteld en van de datum waarop de nieuwe tarieven in werking treden.
10.4. Indien de Opdrachtgever zich niet kan vinden in de nieuwe tarieven, dan heeft de Opdrachtgever het recht de Overeenkomst op te zeggen.
10.5. Een dergelijke opzegging dient Schriftelijk te geschieden en binnen 3 weken nadat de Opdrachtgever in kennis is gesteld van de tariefwijziging.
10.6. Indien de Opdrachtgever de Overeenkomst niet overeenkomstig artikel 10.3 opzegt, dan wordt de Opdrachtgever geacht akkoord te zijn gegaan met de nieuwe tarieven van Altijdschoon.
Artikel 11. Meerwerk en extra kosten
11.1. Altijdschoon heeft het recht extra kosten, zoals extra arbeidsuren op basis van het uurtarief van Altijdschoon, aan de Opdrachtgever in rekening te brengen indien:
- de Overeenkomst op verzoek van de Opdrachtgever wordt uitgebreid of gewijzigd;
- er sprake is van wachttijden en oponthoud veroorzaakt door het niet voldoen van de Opdrachtgever aan zijn verplichtingen dan wel veroorzaakt door derden die zijn ingeschakeld door de Opdrachtgever;
- er sprake is van onvoorziene omstandigheden die leiden tot extra kosten en/of extra werkzaamheden voor Altijdschoon;
- Altijdschoon extra werkzaamheden dient uit te voeren doordat de Opdrachtgever niet heeft voldaan aan zijn verplichtingen jegens Altijdschoon, waaronder de verplichtingen die zijn opgenomen in artikel 9;
- de kenmerken van de Locatie wijzigen, zoals, maar niet beperkt tot, wijzigingen door een verbouwing, wijziging in oppervlaktes en wijzigingen in de bedrijfsactiviteiten die op de Locatie worden uitgevoerd;
- de werkzaamheden op verzoek van de Opdrachtgever op een ander tijdstip dienen te worden uitgevoerd waardoor een ander uurtarief van toepassing is dan het uurtarief waarop in eerste instantie het maandbedrag is gebaseerd.
11.2. Indien sprake is van een of meerdere van de situaties zoals omschreven in artikel 11.1, dan stelt Altijdschoon de Opdrachtgever in kennis van de gevolgen die dat heeft voor het overeengekomen tarief.
Artikel 12. Toegangsmiddelen
12.1. Indien de Opdrachtgever in het kader van de Overeenkomst een of meerdere toegangsmiddelen aan Altijdschoon verstrekt, dan is het bepaalde in dit artikel van toepassing.
12.2. De Opdrachtgever garandeert bevoegd te zijn het Toegangsmiddel aan Altijdschoon ter beschikking te stellen.
12.3. Altijdschoon zal het Toegangsmiddel:
- niet voorzien van het adres van de Opdrachtgever;
- zorgvuldig bewaren;
- slechts gebruiken in het kader van de Overeenkomst.
12.4. Bij verlies of diefstal van het Toegangsmiddel zal Altijdschoon de Opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen.
12.5. Altijdschoon is niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg hiervan, zoals schade door diefstal van goederen of beschadiging van goederen. De Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor het verzekeren van zijn goederen.
Artikel 13. Facturatie en betaling
13.1. Facturatie geschiedt maandelijks.
13.2. Altijdschoon stuurt de facturen via de e-mail.
13.3. De Opdrachtgever dient de van Altijdschoon ontvangen facturen te betalen binnen 14 dagen na de factuurdatum.
13.4. Betaling dient zonder opschorting of verrekening te geschieden.
13.5. Indien de Opdrachtgever niet aan zijn betalingsverplichting voldoet, dan stuurt Altijdschoon een betalingsherinnering via de e-mail en heeft Altijdschoon het recht de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten totdat alle opeisbare bedragen voldaan zijn.
13.6. Altijdschoon is niet aansprakelijk voor enige schade die de Opdrachtgever door de opschorting lijdt.
13.7. Indien de Opdrachtgever de factuur niet binnen de betalingstermijn betaalt, dan is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en heeft Altijdschoon het recht een rente aan de Opdrachtgever in rekening te brengen van 2% per maand, waarbij een gedeelte van een maand als een gehele maand wordt gerekend, tenzij de wettelijke rente voor handelstransacties hoger is, in welk geval de wettelijke rente voor handelstransacties in rekening wordt gebracht.
13.8. Daarnaast komen alle kosten van invordering zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, ten laste van de Opdrachtgever.
13.9. De buitengerechtelijke incassokosten worden vastgesteld op 15% van de hoofdsom met een minimum van € 150,-.
13.10. In geval van liquidatie van het bedrijf van de Opdrachtgever, de aanvraag van het faillissement van de Opdrachtgever, de aanvraag van surseance van betaling van de Opdrachtgever of beslag op goederen van de Opdrachtgever zijn de vorderingen van Altijdschoon op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
13.11. Iedere betaling door de Opdrachtgever strekt allereerst tot voldoening van de verschuldigde rente en vervolgens tot voldoening van de op de invordering vallende kosten.
13.12. Pas na voldoening van deze bedragen strekt enige betaling door de Opdrachtgever tot voldoening van de openstaande hoofdsom.
13.13. Een bezwaar omtrent de factuur dient op straffe van verval van rechten binnen 7 dagen na de factuurdatum Schriftelijk en onderbouwd bij Altijdschoon ingediend te worden.
13.14. Een dergelijk bezwaar schort de betalingsverplichting van de Opdrachtgever niet op.
Artikel 14. Klachten
14.1. Klachten over de werkzaamheden dienen door de Opdrachtgever zo spoedig mogelijk en in ieder geval op straffe van verval van rechten binnen 7 dagen na de uitvoering van de werkzaamheden waarop de klacht betrekking heeft Schriftelijk te worden gemeld aan de contactpersoon van Altijdschoon.
14.2. Klachten dienen niet gemeld te worden aan een schoonmaker die op de Locatie aanwezig is.
14.3. Indien een klacht over de werkzaamheden terecht is, dan zal Altijdschoon de werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen.
14.4. Herstelwerkzaamheden die zonder toestemming van Altijdschoon door een derde of door de Opdrachtgever zelf zijn uitgevoerd worden nimmer vergoed en geven de Opdrachtgever niet het recht de betaling op te schorten.
14.5. De Opdrachtgever is verplicht Altijdschoon de gelegenheid te geven binnen een redelijke termijn voor diens rekening tekortkomingen, die aan Altijdschoon zijn toe te rekenen, te herstellen of de uit die tekortkomingen voortvloeiende schade te beperken of op te heffen.
14.6. De aansprakelijkheid van Altijdschoon is altijd beperkt tot hetgeen in artikel 15 is opgenomen.
14.7. Klachten schorten de betalingsverplichting van de Opdrachtgever niet op.
Artikel 15. Aansprakelijkheid, verjaring en vrijwaring
15.1. Altijdschoon kan niet gehouden worden tot het vergoeden van enige schade die een direct of indirect gevolg is van: een gebeurtenis die in feite buiten zijn macht ligt en aldus niet aan zijn doen en/of laten kan worden toegeschreven, zoals o.a. omschreven in artikel 16; een handelen of nalaten van de Opdrachtgever, van zijn ondergeschikten of van andere personen die door of vanwege de Opdrachtgever te werk zijn gesteld.
15.2. De Opdrachtgever is onder alle omstandigheden verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de door hem aangeleverde gegevens. Altijdschoon is nimmer aansprakelijk voor eventuele schade die (mede) is veroorzaakt doordat de door de Opdrachtgever aangeleverde gegevens onjuist en/of niet volledig zijn.
15.3. Altijdschoon is niet verantwoordelijk voor schade aan, in of rondom de Locatie of eigendommen in en buiten de Locatie van de Opdrachtgever, tenzij de Opdrachtgever aantoont dat deze schade is veroorzaakt door opzet of toerekenbare nalatigheid van Altijdschoon.
15.4. Mocht de Locatie niet de eigenschappen hebben die de Opdrachtgever aan Altijdschoon kenbaar heeft gemaakt, dan is de Opdrachtgever aansprakelijk voor de schade die Altijdschoon daardoor lijdt.
15.5. Altijdschoon is niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook voortvloeiend uit of te wijten aan afwijkingen van roerende of onroerende zaken waaraan Altijdschoon werkzaamheden verricht of heeft verricht.
15.6. Altijdschoon is niet aansprakelijk indien door uitvoering van de werkzaamheden de Locatie door de Opdrachtgever tijdelijk niet gebruikt kan worden.
15.7. Altijdschoon is niet aansprakelijk voor de fouten van derden die worden ingeschakeld ter uitvoering van de Overeenkomst. De toepasselijkheid van artikel 6:76 Burgerlijk Wetboek wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
15.8. Aansprakelijkheid van Altijdschoon voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste omzet, gemiste besparingen, reputatieschade, bedrijfsschade, opgelegde boetes, arbeidskosten en vertragingsschade, is uitgesloten.
15.9. Indien Altijdschoon aansprakelijk mocht zijn voor enige schade, dan is de aansprakelijkheid van Altijdschoon beperkt tot het bedrag dat de verzekeraar van Altijdschoon uitkeert. Indien de verzekeraar niet tot uitkering overgaat of de schade niet onder de verzekering valt, dan is Altijdschoon enkel aansprakelijk voor directe schade en is de aansprakelijkheid van Altijdschoon beperkt tot het factuurbedrag voor het gedeelte van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, met een maximum van het gefactureerde bedrag voor 1 maand.
15.10. De aansprakelijkheid van Altijdschoon ontstaat slechts indien de Opdrachtgever Altijdschoon, onverwijld en deugdelijk, Schriftelijk in gebreke stelt, daarbij stellende een redelijke termijn ter zuivering van de toerekenbare tekortkoming en Altijdschoon ook na die termijn toerekenbaar in de nakoming van zijn verplichtingen te kort blijft schieten. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat Altijdschoon in staat is adequaat te reageren. De Opdrachtgever dient Altijdschoon te allen tijde de mogelijkheid te geven herstelwerkzaamheden uit te voeren en schade te beperken of ongedaan te maken.
15.11. Iedere vordering tot schadevergoeding vervalt door verloop van 6 maanden na de uitvoering van de werkzaamheden waarop de vordering betrekking heeft.
15.12. De Opdrachtgever vrijwaart Altijdschoon: voor vorderingen die derden tegen Altijdschoon instellen ter zake van voorvallen, daden of nalatigheden, waarvoor Altijdschoon niet aansprakelijk is ingevolge deze algemene voorwaarden; ter zake van alle schade die Altijdschoon lijdt ten gevolge van aanspraken van derden als gevolg van of samenhangende met de uitvoering van de Overeenkomst door Altijdschoon. De Opdrachtgever is gehouden Altijdschoon op eerste verzoek schadeloos te stellen voor alle kosten en schades die voor Altijdschoon mochten ontstaan als direct of indirect gevolg van een door een derde tegen hem ingestelde vordering als bedoeld in dit lid.
Artikel 16. Overmacht
16.1. Altijdschoon is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de Opdrachtgever indien hij daartoe verhinderd is als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan zijn schuld, noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt. Onder overmacht dient o.a. te worden verstaan: transportmoeilijkheden; staking (zowel georganiseerd als ongeorganiseerd); diefstal; bedrijfsstoring; blokkades; boycot; extreme of hevige weersomstandigheden; natuurrampen; overstromingen; oproeren, terrorisme, oorlogen of oorlogsgevaren; brand; grondstof tekorten of tekorten op de markt van overige zaken; ex- en importbelemmeringen; stroomstoring; epidemieën; pandemie; autopech; ziekte of persoonlijke (familie)omstandigheden van de natuurlijke persoon die namens Altijdschoon de werkzaamheden uitvoert of dient uit te voeren; overheidsmaatregelen; wijzigingen in wet- en regelgeving.
16.2. Onder overmacht wordt mede verstaan een tekortkoming van een door Altijdschoon ingeschakelde derde partij of van een leverancier van Altijdschoon.
16.3. Altijdschoon is niet aansprakelijk voor vertraging in de werkzaamheden die is ontstaan door een overmachtssituatie.
16.4. In het geval dat Altijdschoon door overmacht wordt verhinderd de werkzaamheden geheel of gedeeltelijk uit te voeren, dan heeft Altijdschoon het recht de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten of de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
16.5. In een dergelijk geval zullen de tot dan toe uitgevoerde werkzaamheden, gebruikte schoonmaakmiddelen en verbruikte materialen aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
Artikel 17. Opschorting en ontbinding
17.1. Altijdschoon is bevoegd de uitvoering van de Overeenkomst met onmiddellijke ingang zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn op te schorten indien:
- Altijdschoon bij het uitvoeren van de werkzaamheden op de Locatie wordt of dreigt te worden blootgesteld aan een gevaarlijke situatie;
- de omstandigheden waarin de werkzaamheden op de Locatie dienen te worden uitgevoerd niet voldoen aan de daaraan door de wet gestelde eisen;
- na het sluiten van de Overeenkomst Altijdschoon ter kennis is gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever zijn (betalings)verplichtingen jegens Altijdschoon niet zal nakomen;
- de Opdrachtgever een of meerdere van zijn (betalings)verplichtingen jegens Altijdschoon niet is nagekomen.
17.2. Altijdschoon is bevoegd de Overeenkomst middels een Schriftelijke verklaring, zonder rechterlijke tussenkomst en zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn te ontbinden, indien:
- de Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet of niet volledig nakomt en de Opdrachtgever geen gehoor heeft gegeven aan een gestuurde ingebrekestelling. Indien nakoming blijvend onmogelijk is, dan kan een ingebrekestelling achterwege blijven;
- zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht;
- de Opdrachtgever surseance van betaling verzoekt of deze aan de Opdrachtgever wordt verleend, indien de Opdrachtgever failliet wordt verklaard of een verzoek daartoe wordt ingediend, indien de Opdrachtgever niet in staat is aan zijn schulden te voldoen, onder curatele wordt gesteld of indien een bewindvoerder wordt benoemd.
17.3. Indien Altijdschoon de uitvoering van de Overeenkomst opschort of de Overeenkomst ontbindt, dan worden alle reeds door Altijdschoon in het kader van de Overeenkomst uitgevoerde werkzaamheden, gebruikte schoonmaakmiddelen en verbruikte materialen aan de Opdrachtgever in rekening gebracht en dan is de Opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade die Altijdschoon door een dergelijke opschorting of ontbinding lijdt, zoals gemiste omzet.
Artikel 18. Vervaltermijn
18.1. Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten van de Opdrachtgever uit welke hoofde ook jegens Altijdschoon in ieder geval na 1 jaar na het moment waarop de Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten.
Artikel 19. Persoonsgegevens
19.1. Altijdschoon verwerkt persoonsgegevens van de Opdrachtgever in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
19.2. Voor meer informatie over de wijze waarop Altijdschoon persoonsgegevens verwerkt, kan de Opdrachtgever het privacybeleid van Altijdschoon raadplegen, zie [link naar privacybeleid op de website].
Artikel 20. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
20.1. Op deze algemene voorwaarden, alle offertes van Altijdschoon, op alle Overeenkomsten en op alle overige rechtshandelingen tussen Partijen is het Nederlandse recht van toepassing.
20.2. Geschillen tussen Partijen zullen exclusief, met uitdrukkelijke uitsluiting van iedere andere rechter, worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar Altijdschoon gevestigd is.
Deze algemene voorwaarden treden in werking op 06-06-2025.
